tisdag 6 mars 2012

Hjälp mot såriga bröstvårtor.

Jag tillhör skaran som ville och kunde amma. Men jag hade mycket väl kunnat hamna någon annanstans, om jag inte hade haft min mamma eller kollega med deras erfarenheter.

Amningen fick en lite trög start på BB, men när det var dags att åka hem verkade allt bra. Nu när jag har mer erfarenhet av amning har jag förstått att det inte alls var bra. Stackars unge kunde inte få bra grepp. Därför hann det inte gå ens en vecka efter förlossningen innan bröstvårtorna började blöda och jag fick bita mig själv i läppen av smärta varje gång det var dags att amma.

Både min mamma och en kollega hade berättat redan månader tidigare att det fanns bra hjälp mot såriga bröstvårtor. Hjälpen finns att hitta i dom flesta matbutikerna, bland nappar och nappflaskor. Bröstvårtsskydd kallas den. Skyddet är mjukt och det placeras över vårtgården så att barnet suger på det istället för bröstvårtan. Själv trodde jag att om man väl börjar använda bröstvårtsskyddet så får man använda det så länge man ammar. Men så är det inte. Efter två månader fick jag för mig att prova på amning utan skydd och det gick hur bra som helst! Tack vare bröstvårtsskyddet hade ungen lärt sig rätt teknik och vi kunde fortsätta njuta av amningen i månader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar