onsdag 14 mars 2012

Tanborstning under graviditeten.

Jag hade inga större problem med illamående under graviditeten. Kunde känna mig svagt illamående under 1-2 veckors tid kring graviditetsvecka 6. Det som gav mig kväljningar var tandborstningen. Att använda eltandborsten under graviditeten var det inte tal om. Det var en vanlig tandborste och försiktigt borstande av dom bakre tänderna som gällde under 40 veckor.

Att ta upp det på mödravården slog mig aldrig. Största anledningen till det var att jag aldrig hade hört att kvälningar vid tandborstning var ett problem för flera gravida. Men jag önskar att jag ändå hade nämnt det på MVC; för då hade jag förmodligen sluppit pinan som tandborstningen innebar. Det finns nämligen någon typ av munskölj som man kan använda istället. Detta hörde jag när älskade ungen hade kommit till världen, tandborstningen hade återgott till det normala och vi satt på föräldragruppen som ordnades av BVC. Vi var några som hamnade på ämnet illamående och då var den en mamma som berättade att hon inte hade klarat av att borsta tänderna under graviditeten på grund av kväljningar. Detta hade hon tagit upp på MVC och då fått rådet att använda munskölj istället. Exakt vad det var för munskölj vet jag inte. Men värt att fråga på MVC om det blir aktuellt igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar