tisdag 21 maj 2013

Ingen kemikaliesprängd babyolja i vårt badrumsskåp!

Allt började med att en gammal klasskompis la upp en bild på några hårvårdsflaskor på Facebook med kommentaren ”Mitt hår har aldrig varit så här fint!”. Det meddelandet fastnade i mina tankar och efter några månader var jag tvungen att googla efter mer information. Jag hade aldrig tidigare reflekterat över vad jag tvättade håret med och masserade in i hårbotten, eller vad jag smörjde mitt största organ- huden - med. Men efter några minuters googlande började jag få upp ögonen för alla onödiga kemikalier jag matade men kropp med!
Babyoljorna (Natusan och Barnängen) som vi hade hemma anvädes aldrig mer efter den dagen. Istället inhandlades kokosolja, som idag används till mycket i vårt hem. Kokosoljan doftar gott och gör huden mjuk. Jag brukar lösa ut några teskedar kokosolja, som är i fast form i rumstemperatur, i lite varmt vatten innan jag häller över det i badkaret. Kokosolja fungerar även bra som massageolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar