onsdag 25 februari 2015

DIY Sänghimmel.

Storasyster önskar sig en sänghimmel. Jag har letat på nätet men inte hittat någon som jag riktigt gillar. Då var det bara att börja fundera hur jag skulle kunna göra en själv, helst utan hjälp av sambo som har fullt upp med att bygga annat.

Jag var på IKEA härom veckan med min mor när jag såg deras gardinskenor. Vi började diskutera ifall man skulle kunna göra en sänghimmel av två hörnskenor, ett väggfäste och krokar. Bestämde mig för att testa, och åkte idag igen till IKEA för att köpa delarna. Frågade en anställd om råd och kom fram till att jag var tvungen att köpa även en rak skena, eftersom endast det paketet innehåller skarvbitar och skruven som används till att fästa skenan i väggfästet.

Detta behövs:

2 st KVARTAL Hörn, 1 spår (29 kr st)
1 st KVARTAL Väggbeslag , 14.5 cm (29 kr)
1 st KVARTAL Glod och krok (19 kr)
1 st KVARTAL Gardinskena, 1 spår (59 kr, räcker till två sänghimlar)

+ tyg. Jag köpte VIVAN gardiner (99 kr)
+ två skruvar och pluggar för att fästa sänghimlen på väggen. Dessa hittades hemma.

5 minuter efter hemkomst hade jag kommit så här långt. Sedan fick jag vänta på sambo som vet var skruvarna och pluggarna finns.


När sambo väl hade kommit hem och plockat fram skruvar, pluggar och verktyg var det bara att bestämma höjd för sänghimlen (den jobbigaste delen i hela projektet) och skruva upp den.





8 kommentarer:

  1. Så fin, men vad användes gardinen till?

    SvaraRadera
  2. Så fin, men vad användes gardinen till?

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Själva gardinskenan användes inte, det var skarvbiten och skruven i det paketet som jag ville komma åt. Kunde kanske ha köpt dom i en järnaffär istället, men jag hade inte lust att vänta med sänghimlen :)

      Radera
    2. Ok, har köpt på mig allt nu och ska göra iordning dotterns sänghimmel nu 😍

      Radera
    3. Ok, har köpt på mig allt nu och ska göra iordning dotterns sänghimmel nu 😍

      Radera
    4. Vad roligt! Hoppas du blev lika nöjd som jag :)

      Radera